Friday, September 11, 2009

.lAmAn iLmu dAn bUdi.

"aku bosan dengan laman ini" terdengar aku seorang rakan berkata.

"aku benci sebenarnya dengan laman ini" rakan berkata lagi.

mengapa?

"terlalu banyak menanmbah..perkara nonsense dijadikan utama" yakin rakan berkata.

"aku mahu seperti mereka..di laman lain..enak dengan keutamaan yang utama" tambah rakan.

"di sini..aku hilang diri aku..." kata rakan lagi.

yang mendengar lain angguk..seperti setuju benar...

"aku suka bidang ini..cuma aku tidak suka, tidak gemar, benci kepada laman ini.." kel;uh kesah rakan berbunyi lagi..

kasihan..lalu bagaimana?

"aku mahu seperti mereka..di laman lain..enak dengan keutamaan yang utama" tambah rakan.

aku senyum mendengar,,tidak setuju..tidak pula membangkang..
lain orang lain paradigma..sedar aku hakikat itu..

tapi rakan..
kau hanya mendengar mereka berkata..
laman mereka indah..

hakikatnya?
kau tak tahu mana tokok..mana tambah..mana tolak..mana kurang..
laman indah mereka itu ..konon...

benar,
laman kita ini berbeza..
sangat jauh untuk buat beza..
tapi lain bukan salah..
lain itu istemewa..

mungkin tidak pada engkau..
tapi laman ini..
mengajar aku pelbagai..
cinta..
air mata..
ilmu..budi..
kesedaran..
sahabat..
rakan..

laman mereka memang indah..
benar tidak bernafi..
tapi laman kita ini istemewa rakan..
terlalu amat istemewa sebenanya..

macam mana aku tahu?
aku pernah di laman mereka...
lama..walau tidak setanding jauhari..
tapi cukup untuk aku menilai banding..

mana kaca mana permata..


tak percaya?
tanyalah pada aku....

1 comment:

Hamba Dhaif, dalam luka dunia said...

laman kamu aku hargai

walau laman mu dan lamanku berbeza

ada saja warna yang sama

di sebalik pandangan mata hatimu

ada ibrah yang indah untuk dikongsi bersama

hidup tak seindah angan

mati benar, seindah janji Tuhan